Meer dan afvallen en dieet
Bel ons: 0299-606143

Een kijkje in het eetpatroon van een diëtist

Bent u ook zo benieuwd naar het eetpatroon van een diëtist?

In onze praktijk krijgen wij vaak de vraag of wij als diëtist alle ongezonde dingen laten staan. Ook ons leven bestaat natuurlijk uit feestdagen, etentjes, verjaardagen en vele gezellige momenten. Daarom genieten ook wij van een glaasje wijn, etentje, gebakje of patatje op zijn tijd. Soms zorgt het voor geinige situaties. Wanneer ik bijvoorbeeld met vrienden uit eten ga kijken ze standaard eerst op de kaart of er wel  iets van wortel opstaat. Want als er wortel is dan kan Monique ook mee.

Genieten van iets lekker is geen probleem, belangrijk is om daarna de gezonde draad weer op te pakken en door te gaan met je gezonde eet- en beweegpatroon. Wij vragen onze cliënten regelmatig om een eetdagboekje bij te houden om ons meer inzicht te geven in het eetgedrag van onze cliënt. Deze keer hebben wij dit omgedraaid en hebben Monique, Mieke en stagiaire Noekie een eetdagboekje voor jullie bijgehouden.

Vandaag het eerste eetdagboekje van diëtiste Monique

Donderdag

Als het even kan ga ik donderdagochtend vroeg naar de sportschool voor een uurtje XCO. Omdat ik dan weinig tijd heb om te ontbijten en ik last heb van mijn ontbijt wanneer ik kort daarna sta te springen neem ik een maaltijdvervanger van BIAmed met een groot glas water als ontbijt. Na het sporten neem ik een grote beker koffieverkeerd met sojamelk en een appel. Als lunch  neem ik 2 sneetjes brood met amandelpasta (mijn verslaving!). Ik eet vroeg omdat mijn avondspreekuur om half 6 start, ik maak een snelle maar smakelijke maaltijd van quinoa, paprika, courgette en een paar plakjes ham.

Ik neem een banaan en flesje water mee en in de avond wanneer ik thuis kom neem ik nog een schaaltje kwark met een handje noten. Ik drink elke dag minimaal 1 liter water en daarnaast veel thee.

Vrijdag

Ik start met een sneetje brood met amandelpasta, druiven en een beker thee met een klein beetje sojamelk. Tussendoor drink ik een beker koffieverkeerd met sojamelk en eet ik een zakje Knappeltjes. Als lunch  neem ik 2 sneetjes brood met amandelpasta. In de middag neem ik een handje noten voordat het spreekuur start. Tussen de consulten door eet ik een banaan en een bakje yoghurt. Op vrijdag heb ik tot een uur of acht avondspreekuur dus eet ik altijd wat later. Ik vind het wel fijn om dan nog te koken en met een gezonde maaltijd het weekend te beginnen. Vanavond maak ik spaghetti met zelfgemaakte tomatensaus veel groente en vegetarische gehaktballetjes.

’s Avonds neem ik nog wat zoute krakelingetjes.

Zaterdag

Vandaag hebben we een verjaardag in het oosten van het land. Ik sta op en ontbijt met 1 sneetje brood met amandelpasta en een appel.

 

 

 

 

 

 

Wat later ga ik naar de sportschool voor een uurtje Bodypump. Na de Bodypump neem ik snel een schaaltje kwark en maak ik me klaar voor vertrek. Voordat we vertrekken eten we in een lunchroom een broodje carpaccio met een koffieverkeerd. In de auto drink ik veel water. Op de verjaardag aangekomen is er natuurlijk taart. Ik kies voor een stukje zelfgemaakte cheesecake (heerlijk!!) met veel thee. We eten daarna met z’n alleen spinazielasagne en een schaaltje Optimel yoghurt toe. In de avond neem ik nog wat hapjes: dadels met roomkaas,  komkommer, een handje ongezouten noten en 1 glas droge witte wijn. Laat in de avond stappen we weer in de auto en drink ik opnieuw een flesje water leeg.

Zondag

Omdat we vannacht pas laat thuis zijn gekomen kom ik wat later uit bed dan anders. Ik ontbijt met 1 sn. brood met amandelpasta , wat druiven en een beker thee met een klein beetje sojamelk. Als lunch maak ik een wrap met magere kaas, paprika, tomaat en wat komkommer om te knabbelen.

In de middag neem ik een koffieverkeerd met sojamelk en een appel. In de avond hebben we een etentje bij familie. Ook daar staan wraps op het menu met gehakt, maïs en een lekker salade. Als toetje is er appelcrumble! In de avond eet ik niks meer omdat ik vol zit van de avondmaaltijd.

Maandag

Na een weekend van feestjes en etentjes ga ik weer in mijn standaard patroon verder. Als ontbijt neem ik een sneetje brood met amandelpasta, druiven en een beker thee met een klein beetje sojamelk. Daarna heb ik spreekuur en heb ik pas in de middag tijd om weer wat te eten. Ik neem 2 sneetjes brood met amandelpasta en een beker koffieverkeerd met sojamelk. In de middag neem ik een appel met een beker thee en klein beetje sojamelk en heb ik wat komkommer en worteltjes mee.

Als avondmaaltijd maak ik een snelle pasta klaar met courgette, paprika en een klein beetje rauwe ham. Omdat ik om half 8 in de sportschool wil staan heb ik op maandag weinig tijd om uitgebreid te koken en meestal maak ik dan een pasta of salade klaar.

Na het sporten neem ik een schaaltje kwark en 2 rijstwafels met amandelpasta en een halve banaan.

Dinsdag

Ik ontbijt vandaag met een schaaltje havermout met 1 eetlepel muesli en frambozen. Als ik meer tijd heb om te ontbijten eet ik graag havermout.

Tussendoor drink ik een koffieverkeerd met sojamelk. Ik lunch met een tosti van 30+ kaas, plakje rauwe ham en tomaatjes en drink hier een kop muntthee zonder honing bij.

In de middag voordat ik aan het werk ga neem ik een bakje Griekse yoghurt met frambozen en wat muesli.

Omdat ik vanaf eind vd middag tot laat in de avond spreekuur heb lukt het niet om te koken. Tussen mijn spreekuur door eet ik een banaan, een handje walnoten en als ik thuis kom neem ik 2 sneetjes brood met tonijn, avocado, grove mosterd, augurk,  rauwkost en een kop thee met een klein beetje sojamelk.

Woensdag

Als ontbijt neem ik weer mijn standaard sneetje brood met amandelpasta, een appel  en een beker thee met een klein beetje sojamelk. Om 1 uur eet ik mijn  2 sneetjes brood met amandelpasta en een beker koffieverkeerd met sojamelk. In de ochtend heb ik vaak weinig tijd om iets tussendoor te eten. In de middag neem ik een appel en een pakje Lu Time Out biscuits. Ook vanavond ga ik weer naar de sportschool dus als avondmaaltijd maak ik een salade van sla, tomaat, komkommer, nootjes, zongedroogde tomaatjes en 2 spelt crackers van de bakker. Na het sporten neem ik mijn standaard schaaltje kwark en 2 rijstwafels met amandelpasta en een halve banaan.

In de avond neem ik nog een paar Napoleon snoepjes.

4 Reacties
  1. Wat leuk om hier een kijkje te nemen. Ik vroeg me alleen af als je havermout eet ( zoals op de foto met een schep muesli en frambozen ), hoe maak je de havermout dan? Eet je dat als warme pap gemaakt van melk en havermout, of eet je het koud? Of maak je het juist met yoghurt?

  2. Hallo Linda, zelf maak ik de havermout tijdens koude dagen als warme pap met sojamelk maar je kunt havermout ook gebruiken als soort van muesli samen met wat fruit of nootjes in de yoghurt. Kijk ook eens onder recepten bij Overnight Oats voor een koude ontbijtvariant met havermout.

  3. Hoi ik ben sinds kort ook helemaal verslaafd aan amandelpasta, maar vroeg me af hoeveel calorieen zitten daar in als je een boterham er goed mee besmeerd? ik eet geen vlees en vis dus leek me wel wat voedzamer dan bijvoorbeeld gewone kaas om te eten toch?

  4. Hallo Emma,
    Amandelpasta bevat per (dun-normaal) beleg (=15gram) 95 calorieën, smeer je het wat dikker dan kom je rond de 120 calorieën per beleg.
    Amandelpasta is een prima vervanger voor kaas. Amandelpasta heeft een gunstige vetzuursamenstelling en bevat veel vitamine E.
    Wanneer je geen vlees en vis eet zorg dan voor een goede vleesvervanger bij de avondmaaltijd. Noten bevatten geen vitamine B12 dus wissel af met andere vleesvervangers.

Laat een reactie achter

Aanmelden voor nieuwsbrief


Twitter

View more tweets

Contact

Praktijkadres hoofdkantoor:
Wilhelminalaan 1
1441EK Purmerend
Telefoon: 0299-606143 of 088-0449000
Website: http://dietistenpraktijkwaterland.nl
E-mail: info@dietistenpraktijkwaterland.nl

Meer informatie op contactpagina.

Vind ons ook op:
Facebook Twitter LinkedIn YouTube Google Maps